TÁJÉKOZTATÓNKAT IDE KATTINTVA TÖLTHETI LE!
Az európai abroncscímke jól jelzi az abroncs alapvető teljesítményét. Azonban távolról sincs itt a történet vége. Biztonsága és kényelme a legjobb teljesítményt kívánja abroncsaitól minden körülmények közt, azok teljes élettartama alatt.
Ezért van, hogy a Bridgestone abroncsai tervezése, fejlesztése, tesztelése és öss
zeállítása során precíz figyelmet fordít sok olyan paraméterre, amelyet nem fed le az új címke: kezelés nedves úton, fékezési teljesítmény szárazon, stabilitás nagy sebesség mellett, aquaplaning ellenállás, kopásállóság, kényelem és belső zaj.
Téli abroncsok esetén a Bridgestone emellett kifejlesztett egy hatékony összetételt és abroncsmintázatot, hogy biztosítsa a kezelhetőségi karakterisztikát, a fékezést, a gyorsítást és a kormányreakciókat alacsony hőmérsékleten, valamint havon és jégen.
Így együtt ezek a kritériumok mesélik el a prémium gumiabroncsok mögött rejlő teljes történetet, és vezetik el Önt a vezetési igényeinek megfelelő abroncs kiválasztásához.
A gördülési ellenállás egy tényező abroncsainál, amely befolyással lehet üzemanyag-fogyasztására. Minél alacsonyabb a gördülési ellenállás, annál kevesebb üzemanyagra van szükség, hogy járművét előremozdítsa, és annál kevesebb szénkibocsátás történik. Az A és G besorolású abroncsok közötti fogyasztásbeli különbség akár 7,5%* is lehet. Egy átlagos személyautó esetén ez nagyjából 0,65 l 100 km-enként.
A-tól (legjobb) G-ig (legrosszabb)
A fékreakció egy fontos tényezője abroncsa teljesítményének vizes úton, és nélkülözhetetlen a biztonságához. Az A és G besorolású abroncsok közötti féktávolságbeli különbség akár 30%* is lehet. Ez egy 80 km/h sebességgel haladó jármű esetén, például, akár 18 m-t is jelenthet a teljes megállásnál vizes úton.
A külső gördülési zajt decibelben (dB) mérik, és a 2016-ban bevezetésre kerülő európai külső abroncsgördülési zajszinthez hasonlítják.
Az Európai Parlament és a Tanács 1222/2009/EK rendelete alapján, minden 2012 júniusa után gyártott és az EU területén belül értékesített gumiabroncs* esetén 2012. novembertől az értékesítés helyén vagy magán a gumiabroncson címkét kell elhelyezni.
Balra láthatja az új EU abroncscímke mintáját. Ez nagyon hasonlít a háztartási gépeken, például mosó- vagy mosogatógépeken széles körben használt címkékhez. (http://ec.europa.eu/energy/efficiency/tyres/labelling_en.htm)
Az új abroncscímkézési előírásokról, valamint a gyakran feltett kérdésekről az Európai abroncs és gumi gyártók szövetségétől (ETRMA) kaphat tájékoztatást.
* A rendelet hatálya alá tartoznak a személygépjárművek, kishaszongépjárműveket és nagy teherautók abroncsai.
Az abroncs legfontosabb feladata, hogy bármilyen útviszony mellett biztonságot nyújtson. A nedves tapadás vagy úttartás az egyik legfontosabb teljesítmény-jellemző.
Azonban a jó tapadás és az alacsony gördülési ellenállás ellentétes célok, melyek eléréséhez lejjebb kell adni a teljesítményből. Az új címkézési előírásoknak köszönhetően a vásárlók láthatják, és maguk választhatják ki a nekik megfelelő teljesítményt.
A címke 7 szintet jelenít meg, amelyen az „A” jelenti a legmagasabb nedves tapadást, míg a „G” a legalacsonyabbat.
A gépjárművek üzemanyag-fogyasztását befolyásoló egyik tényező az abroncsok gördülési ellenállása.
Ez a hatás azért jön létre, mert az abroncs forgás közben deformálódik, mely eredményeként energia fog elveszni hő formájában. Minél nagyobb mértékű a deformáció, annál nagyobb a gördülési ellenállás, és ennek következtében annál nagyobb mennyiségű üzemanyag szükséges a jármű előremozdításához. Vagyis, az alacsonyabb gördülési ellenállás alacsonyabb fogyasztást, ezért alacsonyabb károsanyag-kibocsátást (pl. CO2) eredményez.
Az új címke sávosan jeleníti meg a „gördülési ellenállást”, ahol az „A” a „leggazdaságosabb üzemanyag felhasználást”, míg a „G” kategóriája legrosszabbját jelöli. A fekete nyíl a sávok mellett (ebben az esetben B) jelzi a termék teljesítményét.
Traffic noise is a relevant environmental issue, determined by:
A külső zajszint 3 kategóriára van bontva, és decibelben (dB) mérik, összehasonlítva a 2016-ig bevezetésre kerülő új európai kerékzaj szintekkel.
1 fekete hanghullám = 3dB-lel kevesebb, mint a jövőbeni európai határ.
2 fekete hanghullám = már megfelel a jövőbeni európai korlátozásnak.
3 fekete hanghullám = megfelel az aktuális európai korlátozásnak.
A rendelet célja, hogy növelje a közúti járművek biztonságát, valamint gazdaságosságát és környezeti hatékonyságát alacsony zajszintű, biztonságos és üzemanyag-takarékos abroncsok által. Ugyanakkor keretet teremt az ipar számára, hogy harmonizált módon nyújtsanak információt az abroncsok némely paramétereiről.
Az ilyen információk mindig rendelkezésre fognak állni a vásárlók számára technikai promóciós anyagokon, például a gyártók weboldalain keresztül. Néhány abroncs nem tartozik a rendelet hatálya alá, mint az újrafutózott abroncsok, az off-road és verseny abroncsok.
Az üzemanyag-takarékos abroncsok használatának összesített eredménye, hogy megtakarítható akár 4 millió tonna CO2 évente (attól függően, hogy a piac milyen gyorsan áll át üzemanyag-takarékos abroncsokra), és a piacot a jobb nedves tapadás elérésére ösztönzi.
A tényleges üzemanyag-megtakarítás és a közlekedési biztonság erősen függ a vezető magatartásától és különösen attól, hogy:
Amikor abroncsokat értékesít egy ügyfélnek, azokhoz átadáskor minden esetben méretenként és típusonként a fentihez hasonló címkét kell mellékelni. Ennek úgy is eleget tehet, hogy a címkéket matrica formájában az abroncsra ragasztja.
Minden promóciós és technikai dokumentációban minden abroncs esetén érthető módon jelezni kell a címkén található értékeket. A gyártók és viszonteladók weboldalain is fel kell tűntetni a kínált abroncsok címkeadatait.
Személygépjárművek és kisteherautók abroncsai esetén biztosítani kell, hogy - minden abroncson jól látható helyen megtalálható a címke vagy, - az értékesítés előtt a címkeadatokat megmutatja a végfelhasználó számára, és a címke jól látható módon fel van tűntetve az abroncs közvetlen közelében.
A címkeadatokat akkor is biztosítani kell, ha az értékesítésre kínált abroncs nem látható a vásárló számára.
A kereskedőnek minden abroncs esetén (szgk., kistehergj., tehergj. és busz) biztosítania kell, hogy a címkeadatok szerepelnek minden megvásárolt abroncson, vagy az ügyfélnek kiállított számlán.
¹ IP/09/1820 sz. bizottsági sajtóközlemény
Forgalmazott márkák: Bridgestone gumiabroncs, Pirelli gumiabroncs, Michelin gumiabroncs, Firestone gumiabroncs, First Stop gumiabroncs, Kléber gumiabroncs, Matador gumiabroncs, Falken gumiabroncs, Continental gumiabroncs, Goodyear gumiabroncs, Dunlop gumiabroncs, Dayton gumiabroncs, Barum gumiabroncs, Fulda gumiabroncs,
Keresett kifejezések: Újrahasznosított Profil gumiabroncsok, Újrahasznosított Fighter gumiabroncsok, Nyári gumiabroncs, Téli gumiabroncsok, Nyárigumi tesztek, Téligumi tesztek,